Proximity efekt

"Proximity efekt" je jev, který způsobuje zvýraznění nízkých frekvencí při přiblížení mikrofonu ke zdroji zvuku. Čím blíže jste, tím silnější jsou basy, což může působit problémy anebo také poskytnout další možnosti pro lepší zachycení zvuku.

 

Výhody a nevýhody proximity efektu
 
Proximity efekt pomáhá dýdžejům, neboli DJs, dosáhnout zvuku, který má třeba Barry White. Také může způsobit určitý kompromis vůči srozumitelnosti a zamlžit spodní část frekvencí v případě, že hutné vokály a kytary stojí v cestě basovce a kopáku.
 
Takže proximity efekt může být současně přítelem i nepřítelem. Můžete ho použít, abyste obyčejný zvuk změnili na skutečně báječný, hutný a sexy, ale musíte udržet celkovou vyváženost a co nejlepší čitelnost.
 
Proximity efekt je nejvýraznější u zvuků, obsahujících frekvence pod 200 Hz. To je důležité, když natáčíte hlubší mužské hlasy, i když se může částečně projevit i u hlasů ženských. Setkáte se s ním i při nahrávání kytary - struna E má zhruba 80 Hz. Akustické kytary znějí dunivě, když dáte mikrofon moc blízko. Ale u basových nástrojů, jako je kopák, basová kytara nebo kontrabas, vám pomůže vytvořit pořádně hutný základ.
 
Proximity efekt vede ke zvýraznění basových tónů pod 200 Hz - je výrazný u kardioidy, u osmičky ještě 2x silnější
 
 
Proximity efekt a směrová charakteristika
 
Síla proximity efektu závisí na směrové charakteristice mikrofonu. Nejvýraznější je u osmičky, o trochu slabší u kardioidy. Všesměrový (kulový) mikrofon nemá v podstatě žádný proximity efekt.
 
Jak je to možné? Existují dva typy mikrofonních kapslí, resp. převodníků akustického tlaku na elektrický proud: tlakový a tlakově gradientní. Proximity efekt se projevuje pouze u tlakově gradientních typů, které reagují na rozdíl mezi přední a zadní části membrány. Ryze tlakové převodníky jsou všesměrové, ryze tlakově gradientní převodníky jsou osmičkové. Kardioidní mikrofony, které se většinou používají, jsou zjednodušeně řečeno půl na půl.
 
Proximity efekt u mikrofonů s přepínatelnou charakteristikou
 
A co takhle mikrofony, u kterých můžete přepínat mezi různými směrovými charakteristikami? Jsou to mikrofony, většinou velkomembránové, které se běžně používají ve studiu, ale pouze výjimečně na pódiu. Krásným příkladem je Neumann U 87, což je pravděpodobně nejpoužívanější studiový mikrofon na světě.
 
Tyto mikrofony mění svoji směrovou charakteristiku pomocí změny elektrického napětí na každé polovině kapsle s dvojitou membránou. Jelikož obě jsou kardioidní, říká se, že tento typ mikrofonu má silný proximity efekt při nastavení jakékoli charakteristiky. Výzkumná laboratoř Neumann ale potvrdila, že to není pravda. Co se týká proximity efektu, chovají se tyto mikrofony stejně, jako adekvátní mikrofony s pevnou kulovou, kardioidní nebo osmičkovou charakteristikou. Účinek proximity efektu se tedy mění společně s přepnutím charakteristiky.
 
Můžeme tedy říci, že mikrofon s přepínatelnou, neboli měnitelnou, směrovou charakteristikou vám dává kontrolu na účinkem proximity efektu. Pokud například chcete získat více basů ze slabého hlasu, přepnete mikrofon na osmičku, tím zvýšíte účinek proximity efektu a máte k dispozici bohatší spodní frekvenční pásmo.