Frekvenční rozsah
Frekvenční rozsah je nejznámějším parametrem, protože se vztahuje k tomu, co je nejdůležitější - ke zvuku. Ale vypovídá frekvenční křivka opravdu o zvuku mikrofonu?
Co nám řekne frekvenční křivka - a co ne
Všeobecně - údaj " 20 Hz - 20 kHz" nám nic neřekne. Obrázek frekvenční křivky je už lepší, protože ukazuje vyváženost zvuku. Pokud například vidíte zdvih na vyšších frekvencích, řekněme o 6 dB, můžete počítat s ostřejším zvukem. Graf vám ale neřekne nic o charakteru této "ostrosti" - jestli bude znít hedvábně nebo drsně.
Velmi vyrovnaná frekvenční charakteristika mikrofonu Neumann KM 184
Neumann TLM 103 se zvýrazněnými vyššími frekvencemi
Jak číst frekvenční křivku
Podívejme se na osu X: Frekvence se zobrazují na logaritmické stupnici, která je bližší lidskému vnímání než lineární. Stupnice je dělena po oktávách (které získáte zdvojnásobením frekvence). Vzdálenost mezi 100 Hz a 200 Hz je stejná jako mezi 1000 Hz a 2000 Hz nebo mezi 10000 Hz a 20000 Hz.
A krátký úvod do jednotlivých rozsahů:
méně než 40 Hz: sub basy Mimo velkého bubnu (kopáku) obsahuje velice málo hudebních informací.
40 - 200 Hz: basy Nejhlubší tón kontrabasu je 40 Hz, nejhlubší tón kytary je 80 Hz. Nejhlubší tón mužského hlasu (baryton) je 100 Hz, ačkoli někdy slyšíme ještě hlubší hlas, třeba u zpěváků country. Většina zpěvaček i zpěváků populární hudby začíná nad 150 Hz.
200 - 500 Hz: nižší středy To jsou frekvence "těla" většiny hudebních nástrojů.V tomto rozsahu má také lidský hlas největší energii.
500 - 3000 Hz: středy Je to základ charakteru zvuku, protože v tomto rozsahu je lidské ucho nejcitlivější i na nejmenší detaily. Je to také rozsah přenášený telefonem, abychm mohli poznat volajícího.
3000 - 7000 Hz: vyšší středy Rozsah důležitý pro definici zvuku a dobrou srozumitelnost. Je to také prostor řečových souhlásek.
7000 - 14000 Hz: výšky Rozhodující prostor pro pocit zvukového lesku a čistoty. Přemíra těchto frekvencí ale způsobuje rušivou ostrost zvuku.¨V tomto rozsahu se pohybují hlásky S a T, zvuk činelu nebo smyčců.
více než 14000 Hz: vzdušné pásmo Důležitý rozsah pro nahrávky, které mají znít draze nebo super kvalitně. Tyto frekvence dodávají hlasu a smyčcovým nástrojům pocit vzdušnosti. Nicméně, příliš hudebních informací neobsahují.
Zdvih na výškách u Neumann KMS 104
Zdvih na výškách u Neumann KMS 105
Zdvih kolem 10 kHz je u KMS 104 plošší a širší, zatímco u KMS 105 je ostřejší
Porovnávání frekvenčních křivek
Pokud porovnáváte různé mikrofony, vždy si všímejte, jaké je měřítko osy X. Někteří výrobci používají velké dílky, která opticky vyrovnávají křivku. A méně seriózní výrobci generují frekvenční křivku, ačkoliv pro to nemají vhodné vybavení. "Mrtvá" komora a přesné měřící přístroje jsou velice drahé, naproti tomu tužka nebo program Malování ve Windows je tak levný!
Studiové mikrofony jsou většinou vyváženější než mikrofony pro "live" použití, ale nejsou dokonale lineární. Většina mikrofonů má zdvih na vyšších frekvencích - na vyšších středech nabo na výškách. Zatímco frekvenční křivky nám mohou pomoci, například při porovnávání bodu a úrovně zdvihu, publikované grafy často zobrazuji nereálné hodnoty, nebo hodnoty, které jsou zbožným přáním výrobce, zvláště u levných mikrofonů.